SAL-Fin: Bilanţ 20193 min read

99

SAL-Fin (Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Nonbancar), structură creată în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), și-a prezentat bilanțul activității pentru anul 2019, document care relevă faptul că peste 80% din litigiile soluționate au fost în favoarea consumatorilor.

SAL-Fin a primit, în anul 2019, un număr de 521 de cereri de soluționare alternativă, ceea ce reprezintă mai mult decât o dublare a numărului de cereri, comparativ cu anul precedent. Dintre acestea, au fost finalizate 315 litigii, în creștere cu 80% față de anul anterior, când au fost înregistrate 175 litigii soluționate.  

Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 90% dintre cererile transmise spre soluționare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluții și că, pentru 95% din concilieri, au optat pentru soluționare online.

Cele mai frecvente litigii soluționate în 2019 au apărut ca urmare a diferențelor mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună și calculele pe care consumatorii le primesc, în urma evaluărilor sau constatărilor din unitățile de service, a diferențelor mari între sumele propuse de asigurători și sumele maximale prevăzute în contractele de asigurare, dar și a neplății unor sume datorate pentru închirierea de autoturisme sau lipsa de folosință a acestora, inclusiv penalități cuvenite consumatorilor, pentru întârzierile la plata unor despăgubiri.

În acest context, trebuie precizat faptul că, din cazurile soluționate anul trecut, 83% (în creștere cu 10%, față de anul 2018) au reprezentat hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor.

În urma soluționării alternative a litigiilor, consumatorii au primit, în 2019, o sumă totală finală (în general, rezultată în urma unor reevaluări a despăgubirilor acordate) de aproximativ 1,7 milioane de lei, ceea ce inseamna de de circa 6 ori mai mult, fata de sumele primite initial.

În cursul anului trecut, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, în calitate de autoritate competentă, a confirmat formal că SAL-Fin îndeplinește condițiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 38/2015 și de Directiva 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor, ce guvernează activitatea entităților de tip SAL, urmând să notifice în acest sens Comisia Europeană.

Obținerea acestei recunoașteri și implicit, înscrierea SAL-Fin în rețeaua FIN-NET, reprezintă un nou pas în consacrarea rolului acestei entități, a utilității ei, în sprijinul consumatorilor pieței financiare non-bancare. Dacă, din punct de vedere cantitativ, rezultatele obținute în anul 2019 au depășit valorile cumulate înregistrate în primii trei ani de activitate, acum avem și o confirmare asupra aspectelor calitative ce definesc activitatea SAL-Fin“ – a declarat Claudiu Stănescu, membru coordonator al Colegiului de Coordonare SAL-Fin.

Prin activitatea sa, SAL-Fin realizează pași importanți în demersurile de întărire a stabilității pieței financiare și încearcă să restabilească, prin intermediul unui mecanism extrajudiciar, echilibrul relației consumatori-piață financiară non-bancară.

********* 

Despre SAL-Fin

SAL-Fin organizează soluționarea extrajudiciară a disputelor financiare non-bancare, interne sau transfrontaliere, în materie de consum, cu ajutorul conciliatorilor cu pregătire profesională și competențe certificate în domeniile pieței financiare non-bancare. Conciliatorii propun sau impun o variantă de soluționare a litigiilor, în mod echilibrat, imparțial, independent și gratuit pentru consumatori. La finele anului 2019, în Registrul conciliatorilor SAL-Fin era înregistrat un număr de 22 de conciliatori.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here